Hierbij enkele tips die je bij het wandelen in het algemeen van pas kunnen komen

Begin langzaam

Wanneer je start met een wandeltocht begin dan langzaam zodat je spieren rustig warm kunnen worden, wanneer je spieren warm zijn geworden verhoog je je tempo.

Negeer druk van medelopers

Met een groep lopen is erg gezellig, maar een ieder heeft een eigen tempo, indien de groep in een te hoog tempo loopt laat je niet verleiden om hierin mee te gaan. loop je een te hoog tempo dan zult u na enkele kilometers merken dat het lopen minder gaat, je raakt vermoeid, de spieren willen uiteindelijk niet.

Zoek een innerlijk ritme

Wanneer je alleen wandelt laat je gedachte lekker gaan, het denken aan muziek kan je een prettig ritme geven tijdens het wandelen. Zingen kan hierin ook andere een prettig wandelritme geven.

Loop in verschillende tempo's

Wanneer je al regelmatig wandelt en je wilt je conditie verbeteren, wandel dan geregeld een sneller tempo, neem daarna je 'normale' tempo weer aan. Doe je dit vaker dan zul je zien dat je 'normale' tempo omhoog gaat. Voel je je tijdens het wandelen vermoeid, stop dan niet maar neem een lager wandeltempo, je zult merken wanneer je doorzet dat je je, na verloop van tijd, beter gaat voelen.

Loop zonder horloge

Het dragen van een horloge kan druk veroorzaken om de wandeltocht binnen een bepaalde tijd te voldoen. Dit kan je wandelritme negatief beïnvloeden.

Loop met iemand samen

Door de tocht(en) te lopen met een collega-wandelaar (met het zelfde tempo) kan erg gezellig zijn, hierdoor wandel je ontspanner wandelen.

Of neem de hond mee

Heeft er niemand zin om met je mee te gaan en je hebt een hond, neem dan de hond mee. Een hond heeft altijd genoeg energie om met je mee te gaan.

Eet en drink voldoende

Wanneer je intensiever gaat wandelen is het belangrijk dat je voldoende eet. Vaak, veelal vrouwen, wordt er te weinig gegeten. Het is belangrijk om over voldoende 'brandstof' te beschikken wil je de tocht op een prettige manier uit te lopen. Tijdens de tocht een energierijk tussendoortje geeft weer extra energie.

Stop en rek

Wanneer je het gevoel hebt dat je benen zwaar voelen neem dan tijd om alle beenspieren te rekken. Zo geef je de spieren even rust en na het rekken van de spieren zullen je benen prettiger aanvoelen.

Ga niet op de grond zitten

Wanneer je start met wandelen is het verstandig om op tijd te rusten, let erop dat je niet op de koude grond gaat zitten. (de spieren koelen daardoor snel af en zullen ze stijf aanvoelen).

Looprichting

Zet de neus van de voet in de looprichting (loop niet als een eend) en wikkel de voet goed af.

Ritme

Zorg voor een constant ritme. Regelmaat is belangrijker dan snelheid.

Middeltjes

Smeer voordat je gaat wandelen vaseline op de schurende plaatsen en wrijf de voeten in met wat voetpoeder.

Dikke vingers?

Neem een 10 cm lang stokje in de hand (stukje van een bezemsteel), tegen dikke vingers.

Bescherm uw hoofd en  huid

Zorg dat u uw hoofd en huid beschermd tegen de zon. Zorg dat u zich thuis insmeert met een goed zonneproduct. Wellicht een (roze) hoed/pet en een zonnebril tegen de zon.
De route is in 2017 grotendeels in de schaduw, maar voorkomen is beter dan genezen.
 
Durea Wandeltocht | www.dureawandeltocht.nl
Terug naar boven